JulkaisumuotoPDF
Bookmark and Share
Juha Muukkonen
Kasteen rajaton luottotili
 
 
Kasteen lahja -sunnuntain (1 slop) rippipuhe ja saarna 
 
Raamatunkäännös: KR 1933/38
 
 
JÄSENNYS:
1. JUMALA KOHDISTAA PELASTUKSEN
 IHMI­SELLE SANAN JA SAKRAMENTTIEN
  KAUTTA
2. KASTEESSA AVATAAN RAJATON
 LUOTTOTILI
3. SYNTINSÄ JA USKONSA TUNNUSTANUT
    KASTETTU SAA NAUTTIA ALTTARIN
 LEIPÄÄ
4. SANA YHDISTYY MATERIAAN
5. KASTE ON JUMALAN TEKO
 
 
Rippipuhe
 
Veljet ja sisaret Jeesuksessa Kristuksessa! Tänään on ensimmäinen sunnuntai loppiaisesta. Sunnuntain aihe on 'Kasteen lahja'. Vanhan kirkkokäsikirjan mukainen psalmiteksti tälle sunnuntaille on Psalmista 73:
 
"(Herra,) minä pysyn alati sinun tykönäsi, sinä pidät minua kiinni oikeasta kädestäni. 24. Sinä talutat minua neuvosi mukaan ja korjaat minut viimein kunniaan. 25. Ketä muuta minulla olisi taivaassa! Ja kun sinä olet minun kanssani, en minä mistään maan päällä huoli. 26. Vaikka minun ruumiini ja sieluni nääntyisi, Jumala on minun sydämeni kallio ja minun osani iankaikkisesti. 27. Sillä katso, jotka sinusta eriävät, ne hukkuvat, sinä tuhoat kaikki, jotka haureudessa sinusta luopuvat. 28. Mutta minun onneni on olla Jumalaa lähellä, minä panen turvani Herraan, Herraan, kertoakseni kaikkia sinun tekojasi." (Ps. 73:23-28) 
 
Jumalan sana osoittaa tässäkin kohtaa kirkkaasti ja selvästi, että Jumalaan turvaavat pelastuvat taivaaseen: ”Vaikka minun ruumiini ja sieluni nääntyisi, Jumala on minun sydämeni kallio ja minun osani iankaikkisesti.”
 
Ja toisaalta ne, jotka luopuvat Elävästä Herrasta, hukkuvat: ”Sillä katso, jotka sinusta eriävät, ne hukkuvat, sinä tuhoat kaikki, jotka haureudessa sinusta luopuvat.”
 
Kumpaan joukkoon sinä kuulut? Oletko kiinnittänyt sydämesi, toivosi ja luottamuksesi yksin Jumalaan ja Hänen sanaansa? Vai oletko haureellisesti luopunut Herraan turvaamisesta?
 
Kun omaa elämääni katson, joudun joka päivä rehellisyyden nimissä toteamaan: Minun sydämeni on epäuskoinen; se lankeaa tuon tuostakin mitä erilaisimpiin hengen haureuden muotoihin. Huolehdin ja murehdin huomispäivän asioista, jotka kuuluvat yksin Jumalan hoidettavaksi. Pelkään ja ahdistun, vaikka Jumala on luvannut minusta huolen pitää - uskon enemmän omaan epäuskoiseen järkeeni kuin Jumalan sanaan.  Himoan kaikenlaista väärää, tavoittelen pettävää nautintoa, tämän maailman kunniaa ja turvaa.
 
Minulla ei ole muuta mahdollisuutta kuin käydä tunnustamaan kaikkinäkevän Jumalan edessä sydämeni epäuskoisuuden, syntini ja syyllisyyteni. Ja tuskinpa sinullakaan on muuta mahdollisuutta kuin nöyrtyä Herran eteen ja tunnustaa syntisi. Tunnustamme syntimme sanoin, jotka alkavat: "Taivaallinen Isä. Sain kasteen Sinun lapseksi."
 
 
SAARNA
 
1. JUMALA KOHDISTAA PELASTUKSEN IHMISELLE SANAN JA SAKRAMENTTIEN KAUTTA
 
Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta! Ensimmäisen loppiaisen jälkeisen sunnuntain aiheena on Pyhä Kaste. Raamatullisen uskon ja luterilaisen tunnustuksen keskeinen asia on se, että Jumala tekee pelastavaa työtään maanpäällä sekä julistetun että materiaan sitoutuneen sanansa eli asettamiensa sakramenttien, kasteen ja ehtoollisen, kautta. Evankeliumi, Jeesuksen uhriveren vaikuttama sovitus ristillä ja voitto SKP:n eli synnin, kuoleman ja Perkeleen vallasta, välittyy ihmiselle sekä sanan että aineen kautta.
 
Jumala haluaa kohdata meidät kaikkien meille annettujen aistien välityksellä: kuulon, näön, tunnon, maun ja hajun. Saamme ottaa vastaan Jeesuksen rakkauden ja syntien anteeksiannon korvien kautta kuultuna Jumalan sanana. Saamme ottaa vastaan evankeliumin silmien kautta luettuna Jumalan sanana - tai vaikkapa kuvan katselemisena, jossa näemme ristiinnaulitun ja meidän syntiemme tähden verta vuotavan Messiaan.
 
Kastevesi - eli vesi, johon on liittynyt Jumalan sana, kastekäsky - puolestaan koskettaa ihmisen ihoa ja siten tuntoaistikin saa olla mukana vastaanottamassa syntien anteeksiantamusta, pelastusta kadotukselta ja ikuista elämää taivaassa. Jos tiedät, että kastevesi on sinua koskettanut, niin saat varmasti luottaa siihen, että juuri sinun - nimenomaisesti sinun - syntisi on hakattu kiinni Golgatan ristiin. Sinä kuulut nimeltä mainittuna Jumalalle, joka on antanut sinulle uuden elämän Jeesuksessa. Vaikka olisit vajonnut kuinka syvälle jumalattomuuteen, kulkenut kuinka kauan tahansa tuhlaajapoikana tai -tyttönä, niin kastettasi ja siinä olevaa armoa se ei voi mitättömäksi tehdä.
 
Kaste liittää sinut Jeesukseen, Jumala tuntee sinut. Sinulle on avattu ovi apposen auki aina taivaaseen asti. Vaikka olisit elämäsi häpeällisten lankeemustesi aikana jo helvetin esikartanoissa, ja ikuiset liekit jo sinua kuumentaisivat, niin sieltäkin voit vielä kääntyä kohti Jeesusta ja pelastua. Sinut on kasteessa adoptoitu eli otettu Jumalan lapseksi, hengellisesti uudestisynnytetty sanan ja veden kautta ristinveren ja Pyhän Hengen voimasta. Kastettu saa jäädä suloiseen taivaan rauhaan: Minut on pesty puhtaaksi vedellä, johon Jumalan sana on liittynyt. Minä saan varmasti uskoa olevani taivaskansalainen, koska minut on kasteessa liitetty osaksi Jeesuksen ruumista. Jeesus kantoi kaikki minun syntini ristinpuuhun, otti itse kärsittäväkseen kertakaikkisesti ja lopullisesti minulle kuuluvan helvetin. Pyhässä kasteessa Hän lahjoitti ja kohdisti tämän pelastuksen juuri ja nimenomaisesti minulle.
 
 
2. KASTEESSA AVATAAN RAJATON LUOTTOTILI
 
Se, joka turvaa kasteensa kautta yksin Jeesuksen vereen ja ansioon, pääsee varmasti taivaaseen. Vain yksi asia voi viedä kadotukseen: epäusko. Jos kastettu vastoin kastettaan ei usko Jeesukseen, ei kasteensa mukaisesti suostu jättämään syntejään Jeesuksen ristille naulattavaksi, niin silloin kasteessa annettu uusi elämä jää tyhjäksi, kuolleeksi ja toimettomaksi. Jos kastettu ei kasteensa mukaisesti usko Jeesukseen, ei hänen kasteensa häntä mitään hyödytä. Kaikki kastetut eivät automaattisesti pääse taivaaseen.
 
Kaste ilman uskoa on kuin pankkitili, jolta ei koskaan nosteta varoja ja makseta laskuja. Kasteessa meille jokaiselle on avattu taivaan pankissa tili, jolla on rajaton luotto. Jos tästä maailmasta ottaisi esikuvan, niin sanotaan vaikka, että tuhat maailman upporikkainta ihmistä olisi omakätisesti asettanut koko omaisuutensa yhteisvastuullisesti maailman vauraimpien valtioiden kanssa tuon luotollisen pankkitilin vakuudeksi.
 
Mutta jos sinä, jolle tuollainen rajattoman luoton tili on avattu, et koskaan mene pankin tiskille ja tuolta tililtä varoja nosta ja velkojasi maksa, niin tuo sinulle avattu, käyttöösi tarkoitettu ja osoitettu suunnaton omaisuusmassa ei sinua vähääkään hyödytä. Olet korviasi myöten veloissa ja konkurssissa, mutta yrität vain raataa omin voimin velkojasi maksaaksesi. Tai sitten et välitä vararikostasi mitään, jätät velat maksamatta ja elät yhteiskunnan elättinä.
 
Paljon on tällaisia ihmisiä, joille Jumala on avannut kasteessa rajattoman luoton tilin, eli joille Jumala on osoittanut Jeesuksen täydellisen sovitustyön ristillä, mutta jotka eivät tuota tiliä kuitenkaan koskaan käytä. Vaikka heille on todennäköisesti moneen kertaan eri tilanteissa kerrottu, että heidän kaikki syntinsä ovat saaneet rangaistuksensa Golgatan ristillä, niin he eivät kuitenkaan siihen usko. Eihän se nyt yksinkertaisesti ole ihmisen järjelle mahdollista hyväksyä ja ymmärtää, että upporikas miljardööri kävelisi kadulla tarjoamassa lahjaksi koko omaisuuttaan vastaantuleville ihmisille. Eihän se nyt kerta kaikkiaan ole mahdollista, että maailman rikkain mies antaisi koko käsittämättömän suuren omaisuutensa juuri minulle ilman mitään syytä ja suostuisi minun sijastani itse täydelliseen köyhyyteen ja kurjuuteen, sairaaksi, haisevaksi, halveksituksi lapsia hyväksikäyttäneeksi ja murhanneeksi narkomaaniksi sähkötuoliin, vankilaan tai katuojaan.
 
Juuri näin Jeesus kuitenkin teki. Hän, jumalien Jumala ja herrojen Herra, taivaan ja maan Kuningas, kävelee kadulla ja tarjoaa ikuista elämää lahjaksi ohikulkevalle. Jeesus omistaa koko taivaan ja maailmankaikkeuden rikkauden ja omaisuuden. Sitä Hän tarjoaa puhtaana lahjana ihmiselle, joka ei missään määrin, ei vähäisimmässäkään, tuota valtavaa ja käsittämätöntä riemua, iloa ja ikuista elämää ansaitsisi. Ja Jeesus suostui itse tuon kadunmiehen tai -naisen sijasta helvetin liekkeihin ja tuskiin.
 
 
3. SYNTINSÄ JA USKONSA TUNNUSTANUT KASTETTU SAA NAUTTIA ALTTARIN LEIPÄÄ
 
Se, joka tulee syntinsä eli velkansa tunnustaen ripille, niin yksityiseen rippiin kuin esimerkiksi tämän jumalanpalveluksen alussa toimitettuun yleiseenkin rippiin, saa nostaa rajatta taivaan valuuttaa oman syntivelkansa maksamiseksi. Tuo taivaan ja ikuisen elämän raha ja valuutta on Jeesuksen ruumis ja veri. Se, joka tunnustaa, että kaikki se, mitä olen ajatellut, sanonut tai tehnyt vastoin Raamatun sanaa, on syntiä, saa myös jättää kaiken tuon syntikuorman Golgatalle Jeesuksen maksettavaksi. Se, joka tunnustaa, että on lihassaan läpikotaisin turmeltunut, saa uskoa olevansa yksin Jeesuksen tähden taivaskelpoinen. Mutta se, joka kieltää syntinsä eikä tunnusta Pyhän Raamatun lakia itseään sitovaksi ja velvoittavaksi - ei kadu pahuuttaan - jää kiinni syntiinsä eikä tule armahdetuksi. Hänen osaltaan velka jää maksamatta, ja se tulee kerran perintään viimeisellä tuomiolla.
 
Syntinsä tunnustanut ja synninpäästön sanan vastaanottanut saa sen sijaan tulla myös ehtoollispöytään ottamaan vastaan niin korviensa kuulolla, silmiensä näöllä, huultensa tunnolla, suunsa maulla ja nenänsä hajulla eli tuoksulla Herran Jeesuksen Kristuksen ruumiin ja veren leivässä ja viinissä. Ehtoollisessa saamme syödä ja juoda lihaksi tullutta Jumalaa, materiaan tullutta Jumalan sanaa. Herran pöydässä nautimme leipää ja viiniä, jotka ehtoollisen asetussanojen voimasta tuovat suuhumme itsensä Herran Jeesuksen, Hänen ruumiinsa ja verensä. Saamme osaksemme Jeesuksen ristin ja ylösnousemuksen kautta tulevan voiton synnistä, kuolemasta, helvetistä ja Perkeleestä.
 
Kastettu, joka tunnustaa Jumalan sanan alla syntinsä ja uskonsa kolmiyhteiseen Jumalaan, saa osallistua seurakunnan keskellä ikuisen elämän aterialle Herran armopöydässä. Me katamme tänään tänne seurakunnan keskelle ehtoollispöydän, jossa saamme nauttia Jeesuksen asettaman sakramentin uskomme ja toivomme vahvistukseksi. Saamme kohdata Jumalan sekä sanan että aineen kautta.
 
Herran pyhän ruumiin ja veren voi nauttia myös tuomiokseen. Apostoli Paavali kirjoittaa ensimmäisessä kirjeessään korinttolaisille: "Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee. 27. Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen. 28. Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta; 29. sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa." (1. Kor. 11:26-29)
 
Se ei saa tulla ehtoollispöytään, joka ei tunnusta syntejään eikä halua jättää niitä Jeesuksen kärsittäväksi. Tällainen vain tekisi vahinkoa itselleen nauttimalla armoaterian tunnustamattomien syntien päälle. 
 
Ehtoollispöytään tullaan ripin ja uskontunnustuksen kautta. Jos joku ei osallistu synnintunnustukseen ja vastaanota anteeksiantamuksen sanaa tai tahdo uskoa yhteisen uskontunnustuksen mukaan kolmiyhteiseen Jumalaan, niin hänen paikkansa ei ole ehtoollispöydässä.
 
Oikea ehtoollisvieras on se, joka sanoo Pyhän Raamatun ja sen Herran Jeesuksen Kristuksen edessä: 'Ihmiseksi syntynyt Jumala ja Herra: Sinun sanasi ovat oikeat ja todet. Minä syntisraukka en vain ole kyennyt sanasi mukaan elämään. Vapahtaja, anna anteeksi ja armahda!'
 
 
4. SANA YHDISTYY MATERIAAN
 
Joillakin kristityillä on kuitenkin kalpea, kapea ja järjen rajoittama usko Jumalaan, Hänen sanaansa ja toimintatapoihinsa. He ajattelevat Jumalan toimivan pelastavasti vain ajatusten, sisäisten tuntemusten ja 'hengen' tasolla. Kuitenkin joulun ihme, Jumalan tuleminen materiaan, Jeesuksen syntyminen ihmiseksi, tuo kirkkaasti esiin sen, että Jumala sitoutuu ja yhdistyy erottamattomasti kosketeltavaan ja aistein havaittavaan aineeseen. Ääretön Jumala mahtuu ihmisen järjelle käsittämättömästi äärelliseen materiaan. Kun Jeesusta katseltiin ja kosketettiin, saatiin aistein havaita tosi Jumala, täysi Herra, ikuinen taivaan Valtias, jonka viisauden ja voiman kautta on koko maailmankaikkeus luotu. Jeesuksessa meillä on edessämme lihaksi tullut Jumalan Sana. Jumalan sana otti muodon materiassa.
 
Samalla tavoin kastevedessä vaikuttaa ja on läsnä Jumalan sana ja Pyhä Henki, itse Jumala. Kasteessa Jeesus kohtaa uudestisynnyttävällä voimallaan synnin tähden kuolleen ja kadotetun ihmisen. Kasteessa tapahtuu Jumalan sanan voimasta samanlainen asia, kuin mitä tapahtui Jeesuksen kutsuessa haudasta kuolleen ja jo mätänevässä lihassaan haisevan Lasaruksen: ihmiseen syntyy Pyhän Hengen vaikutuksesta uusi elämä. Kasteessa saamme kantaa niin lapset kuin aikuisetkin lihaksi tulleen Jumalan, Vapahtajamme Jeesuksen syliin. Itse Kaikkivaltias Jumala siunaa kasteessa ihmistä yhteydellä Jeesukseen, persoonalliseen Totuuteen ja Pelastukseen ja Rakkauteen. Ihmisen järki ja ymmärrys eivät auta tämän pelastuksen vastaanottamisessa, mutta Jumalan sana näin yksinkertaisesti todistaa. Yksinkertaisella lapsenuskolla voimme sen myös ottaa vastaan.
 
 
 
 
 
5. KASTE ON JUMALAN TEKO
 
Kaste ei lepää ihmisen uskon varassa; kaste on oikea Jumalan pelastusteko silloinkin, kun ihminen sen omassa epäuskossaan torjuu. Ihminen voi hylätä kasteessa lahjaksi saamansa uskon, uuden elämän ja taivaspaikan. Samoin kuin fyysisen elämän lahjan saanut voi näännyttää itsensä nälkään ja riistää itseltään hengen. Mutta Jumalan puolelta ovea pelastukseen ei kastetulta suljeta. Jokaiselle kastetulle tarjotaan tänään paluuta kasteen armoon eli koko syntikuorman täyden anteeksisaamisen uskomiseen Jeesuksen ristin tähden. Sen enempää kastettu kuin kastamatonkaan ei voi siirtää huomiseksi parannuksen tekoa eli kääntymistä Jumalan puoleen. Huomista päivää ei saata koskaan tulla.
 
Jumalan lain edessä ylpeä, omavanhurskas, murtumaton ja pelästymätön sielu voi myös käyttää kastetta eli armoa väärin. Suruton vetää kasteen syntielämän peitoksi ilman, että katuu ja haluaa hylätä Golgatan ristin juurelle pahuutensa. Mutta sinä, joka et vilpistele Jumalan sanan edessä, vaan tunnustat syntisi ja syyllisyytesi, saat uskoa puhtaaseen armoon.
 
Jumala on asettanut aistein havaittavat armonvälineet - kuultavat, nähtävät, tunnettavat, maistettavat ja haistettavat sakramentit, kasteen ja ehtoollisen - myös siksi, että meillä olisi jotakin, mistä tarttua kiinni epäilysten ja kiusausten kohdatessa. Jumalan valtakunta kulkee pitkin maanpintaa, lähellä ihmistä, ei jossakin kaukana sfääreissä, filosofioissa ja aatteissa. Jumala kohtaa ihmisen tässä ja nyt. Jeesus otti lihassa eläessään lapset syliinsä ja siunasi heitä; kasteessa Jumala ottaa meidät syliinsä, ei vain sanojen, vaan myös aineen kautta.
 
Kaste on meidän ulkopuoleltamme tuleva Jumalan armovalinta. Mitä lähempänä Jumalaa olemme, sitä vähemmän voimme tuoda Herran eteen mitään oman lihamme läpi käynyttä; emme edes omaa uskoontuloamme, hurskasta rukousta, lähetys- tai evankelioimistyötä tai lähimmäistemme auttamista. Kaikkeen tähän sekoittuu myös oma syntisyytemme - vähintäänkin omavanhurskaus - ja siksi tarvitsemme täysin oman tahtomme ja elämämme ulkopuolista pelastuksen perustetta.
 
Miksi juuri minä, syntisistä suurin, saisin pelastuksen ja taivaan? Siksi koska minut on kastettu. Siinä Jumala lahjoitti minulle Poikansa Jeesuksen ansion; kaikki, mitä pelastukseen tarvitaan! Synninhädässä oleva voi tarttua Jeesukseen ja armoon juuri armonvälineiden kautta - silloin, kun kaikki ihmistekoinen rapistuu ja sortuu maahan pyhän ja vanhurskaan Jumalan edessä. Kaste on Jumalan teko, jolla Hän liitti sinut itsessään syntisen Jeesuksen pyhän seurakuntaruumiin jäseneksi. Tähän saat turvallisesti jäädä. Tämä on varmasti totta. Aamen.